martes, 5 de junio de 2012

REFLEXIÓ SOBRE ELS PROJECTES DE MILLORA DE LES NOSTRES COMPANYES

POESIA

Aquest projecte el consider molt interessant i molt important ja que posar els infants en contacte amb la poesia des de  ben petits és una forma de despertar la seva sensibilitat, fer aflorar els seus sentiments... i és que l'educació de la sensibilitat ha de fer-se en tot moment, dia a dia.

És bo oferir-la als infants com un obsequi ja que treballada com un element lúdic, que és així com ens diuen les nostres companyes que ho fan, proporciona un procés d'aprenentatge no forçat, sinó com una cosa que arriba a formar part dels moments d'oci dels infants.

A més a més, és una forma d'apropar els infants al món literari i convertir-lo en un moment més del seu temps lliure, d'iniciar-los al llenguatge oral i corporal, de treballar el ritme, de despertar el seu gust, desenvolupar la seva imaginació i creativitat, fomentar a través d'aquesta valors sobre Educació ambiental, Educació per a la igualtat d'oportunitats d'ambdós sexes, Educació per a la Salut, Educació Vial, Educació Moral i Cívica pel respecta als majors...

Una forma també de treballar el silenci, onomatopeies amb una vareta màgica que els converteix en animalets (aquesta idea m'ha encantat) actituds de respecte i escolta cap els companys així com també treballar endevinalles, cançons, danses populars, poemes...

El principal objectiu per les educadores és millorar el tema de l'horari (de 12h a 13h) ja que coincideix amb el moment del dinar i entrada i sortida d'infants. Iniciar i familiaritzar els infants amb el llenguatge, l'expressió corporal, cultura a través dels contes i danses populars i implicar a les famílies

D'altra banda, el fet de realitzar una avaluació així com s'anaven acabant les activitats permet fer una bona reflexió avaluació(utilitzant fotografies dels infants que s'han fet, utilitzant plafons per informar les famílies, vídeos...) i així poder millorar les properes sessions i/o el dia a dia.

Per tot això crec que és un projecte molt enriquidor.


ESCOLA I FAMÍLIA
Relacionat amb aquest tema, dos grups hi van treballar.
Del primer el que més m'agrada d'aquest projecte personalment és el fet de fer un Cd amb les cançons que escolten a l'escoleta ja que pens que l'etapa d'infantil és una etapa super important on cada aprenentatge, cada cançó, cada conte, cada manera de fer per a cada nin comporta una història diferent, un tornar a…..
I una altra idea que a jo no se m'hauria acudit, la de passar una enquesta als pares dels infants per tal que anotessin quins tallers i/o activitats consideren interessants per incloure al programa d'educació infantil. Aquesta és una manera d'engrescar als pares en la tasca i també de donar-los certa tranquilitat i confiança, de fer-los saber que la seva opinió també és important i que l'unió entre família i escola cobra un valor immens per tal d'afavorir l'aprenentatge i el desenvolupament dels infants.
Donar peu a que les famílies puguin tenir una participació tan activa afavoreix aquesta relació tan sumament important entre família-escola.
En referència al següent grup m'agrada la idea de fer reunions "informals" amb els pares. Xerrades en un espai reduït on mentre parlen poden fer un cafetet, una picadeta… Pens que és una manera d'apropar més el grup, de consolidar relacions i crear així un clima de confiança i seguretat entre famílies i escola.
EL PATI
Personalment pens que el pati pot ser i és un recurs fantàstic: aire lliure, jugar amb la sorra, gaudir de diferents elements naturals i jocs, és un moment d'esplai pels nens que relaxa molt les tensions.
Així trob interessant la iniciativa de les meves companyes de millorar aquest espai a l'aire lliure ja que el joc que hi duen a terme els infants representa un mitjà de relació i intercanvi, i va sorgir de la inquietud de les educadores del centre a través de l'observació directe dels infants amb el qual s'adonaren que hi havia poc material i sorgien així molts conflictes entre els infants.
LABORATORIS
El projecte d'aquest grup ha estat la millora de dos espais laboratori: la Casa dels Contes del Pati transformada en el Laboratori de Construccions i la Prestatgeria Multisensorial.
L'objectiu del primer és que els infants realitzin diferents construccions amb diferents materials combinanat-los, etc… Aquest espai va dirigit als infants més grans de l'escoleta.
Tenent en conta que el joc manipulatiu de les construccions és un instrument pedagògic que afavoreix el desenvolupament dels infants i que aquests jocs tenen una clara funció educativa, que ajuden l'infant a desenvolupar les seves capacitats motrius, cognitives, afectives, fantasmàtiques, conatives, socials i relacions em pareix una proposta prou interessant la que han posat en marxa les meves companyes.
D'altra banda la Prestatgeria Multisensorial conté materials naturals i està adreçada als infants més petits de l'escoleta. Dins una de les aules s'han col·locat 7 paneres amb materials naturals. És una proposta amb una finalitat més manipulativa i de descoberta de materials.
Els materials que proposen tant a un com a l'altra espai són innovadors en tant que són diferents dels que fins ara han treballat els infants.
PROJECTE DE CENTRE
Aquest projecte es divideix en dues parts:
-          D'una banda, en l’estructuració general de l’espai del centre: fins ara cada aula treballava de forma individual, i amb aquest projecte se vol unificar els pisos en espais heterogenis d'edats. En els pisos continuaran existint les aules amb les seves tutores però només es faran servir així per la rebuda, contacte amb els pares, el bon dia i l'hora del dinar. La resta del temps, els infants es mouran segons els seus interessos.
A part de la reestructuració de les aules se vol fer més útil l’espai del hall. Als inicis del projecte i amb motiu de la festivitat deSant Jordi se va fer un racó de contes, el qual ja ha quedat fixat. Se volcrear un altre racó, el qual fossi mòbil i que se pogués anar canviantperiòdicament. Se vol aprofitar al màxim tots els espais que hi ha al centre iels seus recursos.
-          D'altra banda fa referència a la manera de treballar, amb tots aquests canvis s’han adonat que la manera de treballar ha de canviar. Sorgeix la necessitat d’una comunicació més fluida entre les mestres (parella educativa). Amb el projecte les tutores hauran de fer molta feina conjunta, coordinar-se a l’hora de realitzar les programacions,etc. Per tant, aquestes tasques les hauran de fer conjuntament, ja que a cada aula se fa un tipus diferentd’activitat. Entre les dues tutores hauran de redactar les normes i límits per als infants, els quals hauran de ser el mateixos quan estiguin amb una mestra o altre.
L'aula de 2-3 anys es converteis amb l'aula del joc d'experimentació en la qual hi haurà uns espais i uns racons fixos com el racó de l'amagatall (per treballar sensacions, concepte de llum/obscuritat…) el racó de la pissarra blanca (una pissarra blanca de Veleda just davall les finestres on els infants podranescriure i/o pintar lliurement amb els retoladors) i d'altres que aniran variant com seran les safates d'experimentació (Aquesta proposta es presenta a l’aula de dos a tres anys i pretén donar continuïtat als jocs de descoberta que han realitzat els nens/es amb la panera dels tresors, el joc de transició i el joc heurístic, a més de continuar tot el treball de manipulació i experimentació de les propietats que tenen els diferents materials i objectes).
CANÇONER INFANTIL
Aquest pla de millora els va venir donat per la mateixa escoleta. Les companyes li van posar el títol: Gaudim i Aprenem a Través de l'Experiència Musical" amb l'objectiu principal que els infants puguin adquirir una gran quantitat d'aprenentatges significatius i aconseguir que passin una bona estona mentre aprenen. I aprendre a valorar la música
Divideixen el cançoner en dues parts:
-          D'una banda, han preparat una part del cançoner on posen les lletres, imatges, partitures i un CD amb cançons conegudes pels infants i d'altres desconegudes per ells.
-          D'altra banda, fan una part plàstica de moltes cançons utilitzant recursos plàstics per elaborar els diferents elements protagonistes de les cançons.
Han elaborat un cançoner per els nadons i un altra per els infants de 1 a 3 anys. En el grup dels més grans han participat en l'elaboració d'alguns elements com poden ser unes maraques.
En aquests cançoners hi podem trobar cançons de diferents temàtiques (hàbits i rutines, festes populars, de les estacions...).
Perquè les famílies dels infants tenguin constància de què han treballat a l'aula, les nostres companyes han fet un plafó amb imatges de les activitats que realitzen.
ELS SENTITS
Aquestes companyes es van trobar en que l'escola no tenia cap projecte. Per tant, en contes de fer una millora a un projecte ja existent han hagut de fer tot un projecte. Un projecte relacionat amb els sentits amb el qual volien treballar tres aspectes:
-          Experimentació amb diferents materials de diversa tipologia ja que aporten una variada gama d'estímuls sensorials.
-          Propostes per a treballar els cinc sentits fent les adaptacions pertinents en cada etapa per tal de millorar les capacitats sensorials dels infants.
-          Involucrar a les famílies al màxim possible.
Les activitats que han posat en pràctica en relació el projecte són les següents:
-          Un taller d'experimentació amb farina, arena i macarrons
-          Un taller d'estimulació del gust i l'olfacte.
Pel que fa a l'avaluació han elaborat diversos documents que mostren la planificació que han seguit en cada activitat, recursos i materials utilitzats per posar en pràctica el projecte.
MILLORA DELS MATERIALS EXISTENTS A L'ESCOLETA
Aquest projecte sorgí per iniciativa de les companyes en veure les necessitats existents envers aquesta temàtica en el centre.
Es dur a terme a tot el centre: pati, hall, aules... per tal que tots els infants puguin aprofitar els nous materials elaborats, aportats o redisenyats.
Al pati elaboraren unes cortines amb teles, taps de botelles, fils, etc per tal que els més petits puguin tocar, passar, observar com es mouen amb el vent... també van introduïr materials naturals.
A la zona del hall van crear un teatre de fusta transportable per poder fer representacions amb titelles.
A nivell d'aules:
-          Plafó sensorial que amaga diferents textures
-          A 0-1 materials estimulatoris dels sentits
-          A 1-2 introducció de materials reciclats com capses de cartró per fer jocs de descoberta.
Els objectius:
-          Proposar millores o suggerències envers materials per tal d'optimitzar recursos.
-          Crear material per fomentar el desenvolupament cognitiu, sensorial i social dels infants.
Finalment, l'avaluació la realitzaren mitjançant l'observació directa, veient si els infants acceptaven els nous materials, quins nous jocs creaven, quines interaccions sorgiren, etc. 
ITINERARI B
En referència al propi pla de millora puc dir que en les activitats realitzades i la recerca d'informació, he aprofundit més en què és un pla de millora i la diferència o diferències entre un pla de millora i una bona pràctica.
Així i tot, ha estat amb els projectes de les companyes i amb el treball grupal de l'itinerari B on he pogut aclarir més els meus dubtes. Segurament també, si jo hagués estat en la situació d'haver-ne de dur un a terme encara hauria aprofundit molt més en el tema.
He hagut de cercar molta informació amb la qual m'he adonat de la importància que té dur a terme els plans de millora, com s'han de posar en marxa i les característiques que els engloben. Així com també què significa portar a terme un pla de millora en el marc d'una escola d'infantil.
Tenent en conta que l'avaluació és un punt important per la recollida i posterior anàlisi d'informació per tal de prendre decisions em resulta estrany veure que molts dels plans que he trobat no contemplen activitat i/o instruments d'avaluació i crec que la recollida, anàlisi i posada en comú o reflexió conjunta d'informació de l'equip educatiu és un factor important per a futures decisions i perquè el pla de millora estigui ben acabat.
Així, la veritat és que he trobat molts plans de millora i és curiós veure que en la majoria d'aquests plans de millora no es fa referència a l'avaluació. Per això, m'ha costat trobar resposta a la pregunta que se'ns plantejava sobre aquesta.